الوضع المظلم
الأربعاء ٠٨ / مايو / ٢٠٢٤
Logo
  • السلطات المصرية تتوصل لمروج مخدرات يدّعي أنها علاج لكورونا

السلطات المصرية تتوصل لمروج مخدرات يدّعي أنها علاج لكورونا
المخدرات في سوريا \ تعبيرية \ متداول

تناقل ناشطون مصريون على مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو غريب من نوعه يظهر أحد الأشخاص وهو يقوم بترويج المخدرات، مدعياً أنها علاج فعال لفيروس كورونا المستجد ”كوفيد -19".


وأظهر الفيديو رجلاً يحمل السلاح وبحوزته ما قال إنها ”مخدرات"، ويطلب من المواطنين شراءها منه لأنها علاج فعال لمواجهة وباء كورونا.


وقال الرجل في المقطع الذي أثار جدلاً واسعاً: ”السلام عليكم وكل سنة وأنتم طيبين.. في كلمتين عايز أقولهم ليكم لو محتاجين مصلحة حشيش مصلحة أفيون مصلحة بودرة أنا تحت أمركم".


وتابع: ”أنا بعمل كدا عشان كورونا وربنا يخرجنا منها على خير، وكل حاجة موجودة وبالكمية اللي أنت عايزها"، مضيفاً: "البرتوكول لعلاج كورونا تاخد واحد تامول.. وسيجارة حشيش وتمن بانجو، ولما يكون المكيفات والمخدرات أكتر بيكون أفضل".


مصر تعلن استلام المواد الخام لتصنيع اللقاح الصيني على أراضيها


وأردف في حديثه قائلاً: "كل حاجة معانا، وبدل ما تسرق تبيع في بيتك وتقعد محترم والرزق على الله، وكل حاجة زي ما أنتوا شايفين، وإيه نعمل تاني للمرار ده"، مع ذكر رقم هاتفه لمن يريد التواصل معه في نهاية الفيديو.


اقرأ: اسكوتلندا.. العثور على فخارة حفرت عليها بصمات بشرية


ونشر حساب يحمل اسم سامي عبد الراضي الفيديو، وعلق عليه: "البوست اتحذف لوحده.. المهم الأخ ده عامل إعلان تشويقي للسلاح والتامول والحشيش والبانجو.. وحاطط تليفونه.. والحقيقة إن الأمن العام ومكافحة المخدرات هيروقوه".


اقرأ المزيد: الولايات المتحدة توقف استيراد الكلاب لمدة عام بسبب المرض


بينما علق حساب آخر باسم وائل موسى على الفيديو قائلاً: ”الجرأة حلوة مفيش كلام بس مش كدا.. أنا عاوز أقولك إن الداخلية كلها كانت بتكتب وراك الرقم وهتتعلق في السلخانة.. إنت فاكره كنتاكي هتوصل دليفري؟… واللي بيقولك بدل ٥٠ ب ٤٠ ده هيتنفخ برضه“.


وقالت مصادر أمنية، إنها تمكنت من تحديد هوية الشاب الذي ظهر في مقطع الفيديو، لتتم ملاحقته والكشف عن ملابسات الواقعة. 


ليفانت - وكالات 

النشرة الإخبارية

اشترك في قائمتنا البريدية للحصول على التحديثات الجديدة!