Dark Mode
Tuesday, 28 June 2022
Logo
Iranian newspaper flays close Khamenei associate for remarks about slain Soleimani
Parviz Fattah, head of the Mostazafan Foundation. (Social media)

An Iranian newspaper criticized a close associate of Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei on Sunday for disclosing that slain military commander Qassem Soleimani paid salaries to fighters of an Iranian proxy group in Syria. Iranian newspaper


A clip circulating on social media in recent days showed former Energy Minister and the head of the Mostazafan Foundation Parviz Fattah saying that Soleimani had once asked for help to pay the salaries of members of the Fatemiyoun Brigade, an Iran-backed militia made up of Afghan Shia fighters.


The Fatemiyoun Brigade has fought in Syria, where Soleimani coordinated militias to fight alongside the regime of President Bashar al-Assad.“I was at the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) Cooperative Foundation … Qassem came to see me asking for help, saying he is unable to pay the salaries of the Fatemiyoun brigade in Syria,” Fattah said in a program about Soleimani on state TV.


Fattah was the executive director of the IRGC Cooperative Foundation before being appointed as the head of the Mostazafan Foundation by Khamenei in July 2019.


The Mostazafan Foundation is supposed to be a charity for the underprivileged in Iran. However, the organization is used to fund Iranian-backed militant groups in the region.


“It reached a point where Qassem Soleimani could not pay his army’s salary. He said, ‘I am embarrassed, I brought these guys, these are our dear Afghan brothers’,” added Fattah.


Soleimani, who headed the Quds Force, the overseas arms of the IRGC, was killed in a US airstrike at Baghdad’s international airport on January 3.


The Iranian parliament allocated 200 million euros of additional budget to the Quds Force following Soleimani’s killing.


Iran claims the Fatemiyoun brigade is made up of volunteer Shia Afghans. A commander of the Fatemiyoun brigade told Iran’s IQNA news agency in 2018 that the brigade has over 80,000 fighters in Syria. Iranian newspaper


The state-run Shargh daily has criticized Fattah for his remarks about Soleimani, saying: “It seems that the head of the Mostazafan Foundation does not have the necessary intelligence to appear on a television program.”


“He says things he should not say.”


Shargh did not explain why Fattah should not have said what he said. levant


source: Yaghoub Fazeli levant